Pages

Thursday, April 28, 2011

Sotong Goreng Kunyit

Photobucket

Assalamualaikum...
Semalam tercari-cari resipi nak masak sotong. Balik kerja dah lewat petang, so naklah masak yang simple2 je. Suami & anak2 pun semua nak makan di rumah. Kena masaklah jawabnya hehe...

Resipi asalnya daripada Resipi Raidah. Thanks for sharing ye!Best juga berblog ni. Boleh share macam2...resipi, petua, cerita dll. Tapi saya ni masih baru nak menambah kenalan dan kongsi mengongsi nih...

Rasanya ramai yang dah biasa masak mcm ni..cuma yg ni saya punya version. Daun bawang tak bubuh sebab tak ada stok. Yang saya tambah cili hijau dari pokok belakang rumah dan halia. So nak panggil sotong goreng halia ke kunyit ke? Confuse sekejap..heheh.Maklumlah saya ni bukannya expert bab masak-memasak ni. Masak pun yang betul2 simple. janji boleh masuk perut...:-)) Oklah ni saya copy resipi asal Puan Raidah...

Bahan-bahan:

250g sotong ~ bersihkan dan dipotong bulat
3 ulas bawang putih ~ diketuk dan dicincang halus
1 biji bawang besar ~ dipotong bulat
1 batang daun bawang ~ dipotong dalam 1 inci
1 sudu kecil kunyit serbuk
Garam dan sedikit gula
Minyak untuk menumis.

Cara penyediaan:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih sehingga garing. Kemudian masukkan sotong, bawang besar dan kunyit.

2. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan daun bawang, kacau rata dan bolehlah diangkat. (Masak sotong sekejap saja kerana sotong akan menjadi keras jika dimasak lama)

Photobucket

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...