Friday, April 29, 2011

Berkongsi Petua

Pagi semalam pergi HSB untuk CME. Dah habis CME tu on the way nak ke tempat parking singgah dulu kat kedai buku & majalah kat lobi. Ingat nak beli newspaper je. Ternampak pulak majalah tersusun berderet atas rak. Hmm..lama juga tak baca apa2 majalah. Grab lah Majalah Rasa. Dulu memang selalu beli either Rasa or Saji. Siap langgan lagi tiap2 bulan. So hari ni nak berkongsi petua-petua yang ada kat ruangan Petua Dapur tu. Boleh jugak buat rujukan bila2 nanti.


RANGUPKAN TIMUN UNTUK ACAR

Kita sering tertanya-tanya bagaimana timun yang dibuat acar rangup dan begitu enak di makan. Ramai yang tidak mengetahuinya bukan? Aplikasikan petua ini dan rasai hasilnya untuk acar anda. Selamat Mencuba.

Kiriman:
Rosnah Sulaiman
Batu Pahat, Johor

BAHAN-BAHAN:
Timun dan air ais

CARA MEMBUAT:

1. Hiris timun nipis.

2. Tuangkan ke dalam air ais.

3. Biarkan di rendam selama 30 minit.

PETUA GEBUKAN TELUR DADAR

BAHAN-BAHAN:

Telur, Garam dan Air

CARA MEMBUAT:

1. Pecahkan telur di dalam mangkuk.

2. Masukkan garam.

3. Tuangkan sedikit air dan kacau.


HILANGKAN MINYAK PADA KUALI

Biarpun sudah dibasuh bersih namun kesan minyak masih kerap tertinggal pada permukaan kuali. Apa kata anda mencuba petua ringkas ini untuk memastikan kuali anda bersih. Selain bersih, kuali anda makin berbau harun disimpan. Selamat Mencuba.

Kiriman:
Marliza Zakaria
Masjid Tanah, Melaka.

BAHAN-BAHAN:

Limau nipis, Air

CARA MEMASAK:

1. Hiriskan limau nipis.

2. Perahkan pada permukaan kuali dengan rata.

3. Bilis dengan air yang bersih.


CILI HIASAN LEBIH LEMBUT

Untuk menghias makanan seperti hidangan pengantin dan sebagainya, cili hiasan amat diperlukan. Namun ramai yang tidak tahu untuk menjadikannya lembut dan cantik untuk dihias. Cuba petua ini lihatlah hasilnya.

Kiriman:
Wan Kamarina Wan Hassan
Kuala Terengganu, Terengganu

BAHAN-BAHAN:

Cili merah, Air, Garam

CARA MEMBUAT:

1. Hiris cili merah membentuk bunga dan hiasan yang dikehendaki.

2. Rendamkan ke dalam air.

3. Masukkan garam.

4. Biarkan di rendam selama 30 minit.

PETUA HILANGKAN LEMAK AYAM

Lemak ayam memang sukar dihilangkan biarkan pun di bilas berkali-kali. Petua mudah menggunakan bahan dapur sememangnya amat menepati konsep mudah dan pantas menghilangkan kesan lemak ini. Selamat mencuba.

BAHAN-BAHAN:

Tepung gandum,

Ayam

CARA MEMBUAT:

1. Masukkan tepung ke dalam ayam.

2. Gaulkan rata.

3. Biarkan dan perap selama 30 minit.


TANGGALKAN LEMAK DAGING PADA TANGAN

Ketika proses mencuci daging, tangan kita akan terkesan dengan sisa-sisa minyak pada daging. Selain membasuhnya bersih, ada cara yang lebih mudah dan berkesan untuk anda tanggalkan kesan minyak ini. Ikuti petua ini.
Kiriman:
Mah Rohaileni Mahamud
Kulai, Johor

Bahan-bahan:

Daging, gula pasir dan air

Cara membuatnya:

1. Lumur gula pasir pada tapak tangan.

2. Kemudian bilas dengan air bersih.


BUAH SEGAR TAHAN LAMA

Buah-buahan memang cepat bertindak balas dengan suhu persekitaran kerana strukturnya yang lembut. Namun tentu ada caranya untuk mengelakkan masalah ini dari dibiarkan memberi kesan pada tubuh. Ikuti petua ini dan ketahui hasilnya. Selamat Mencuba.
Kiriman:
Jurina Mustapar

Kuantan, Pahang.

Bahan-bahan:

Buah-buahan, air, garam dan cuka

Cara membuatnya:

1. Belah buah epal kecil dan rendam di dalam air.

2. Masukkan satu sudu makan cuka dan biarkan seketika.

3. Masukkan sedikit garam.


CUCUR LEBIH LEMBUT

Jemput-jemput atau cucur memang enak dijamah di petang hari. Keenakkan petang hari tambah enak jika cucur yang disajikan enak rasanya dan membuka selera semua orang. Petua melembutkan cucur ini sememangnya patut anda cuba.

Kiriman:
Rohana Sulong
Muar, Johor

Bahan-bahan:

Nasi sejuk, doh cucur dan air

Cara membuatnya:

1. Bancuh cucur dengan sedikit air dan kacau sebati. Ketepikan.

2. Masukkan nasi ke dalam pengisar.

3. Tuangkan air dan kisar hingga lumat.

4. Tuangkan adunan ke dalam bancuhan doh.

5. Gaulkan adunan rata dan sedia digoreng.


SEDAPKAN AYAM GORENG

Ayam tambah enak dimakan jika kena cara penyediaan dan resipi yang sesuai dengannya. Menambahkan pelbagai bahan semakin menyedapkan rasa ayam goreng. Cuba ikuti petua ini dan rasakan keenakkan rasa sebenar ayam goreng.

Kiriman:
Wan Saudah Wan Salleh
Dengkil, Selangor

Bahan-bahan:

Limau nipis, ayam dan kunyit dan garam
Cara membuatnya:

1. Masukkan serbuk kunyit dan gaulkan rata.

2. Perasakan dengan garam secukupnya.

3. Perahkan jus limau nipis.

4. Gaul ratakan ayam rata dan sedia digoreng.


MEMASTIKAN TELUR MASAK

Ketika merebus telur ayam, ramai yang keliru dan tidak tahu samada telur sudah cukup masak atau belum waktunya untuk diangkat. Tip dan petua ini tentunya menambah pengetahuan anda. Selamat mencuba.

Kiriman:
Halipah Sulaiman
Kuala Kangsar, Perak.
Bahan-bahan:

Telur ayam, air & beras

Cara membuatnya:

1. Didihkan telur di dalam periuk.

2. Masukkan beras.

3. Apabila nasi masak tutup api dan sejukkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...