Saturday, April 2, 2011

Puding Roti Marble Coklat

Hari ni tak ke mana-mana. Berehat je kat rumah. Siap tidur satu round lepas lunch tadi. Bila bangun...hmmm nak masak apa ye petang ni. Tengok2 dalam fb terbaca pasal puding ni yang dibuat oleh seorang kawan, Watie...thanks for sharing ye! Yang buat puding ni sebab tengok ada roti yang tak habis2..anak2 pun dah tak nak makan. Takkan nak buat puding roti lagi...jemu juga. So saya cubalah resipi baru dan simple ni. Kebetulan semua bahan-bahan yang diperlukan ada kat rumah. Masa tengah menaip ni puding tu dah siap. Tengah disejukkan dalam fridge. Belum makan lagi..so tak tahu lagi rasa dia macamana..heheh..

Layan resipi dululah ok..

PUDING ROTI MARBLE COKLAT

source : hanamemories.blogspot.com
Bahan-bahan:

4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
10gram serbuk agar2 @ sepeket
1/2 cawan gula - boleh kurangkan
2 sudu besar butter@marjerin (cairkan)
3 1/2 cawan air
2 sudu besar serbuk koko @ coklat emulco

Cara-cara:

Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 dan gula ke dalam periuk.

Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah mendidih tadi.

Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih lagi. matikan api.

Bahagi kepada 2. Satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. (Jika menggunakan serbuk koko, bancuh dahulu dgn sesudu air panas jadikan pes agar tidak berbiji2@bergentel2 serbuk koko tersebut).

Ambil sesenduk warna putih@plain dan tuang di tengah2 loyang. kemudian ambil sesenduk warna coklat, tuang di atas warna putih@plain tadi. biarkan puding gerak sendri ke tepi. tak payah ratakan atau kacau. ulang semula kaler putih@plain dan buat hingga habis.. ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan cepat sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.

Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam

** Nota : Kemanisan puding sila alter ikut selera masing2. dan bagi yang kurang gemar berlemak, kurangkan sukatan susu pekat.


Photobucket


Photobucket
puding dah siap ,,,mmm memang sedap!

Photobucket


Photobucket

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...