Pages

Tuesday, June 21, 2011

Chilled Cheese Cake with Blueberry Topping

Photobucket

Assalamualaikum..

Beberapa minggu yang lepas saya cuba buat cheese cake. Teringin tengok kek ni kat blog kengkawan. Ramai yang dah pandai buat sendiri. Tapi yang saya buat ni saya guna tepung kek segera (cheese cake mix) yang dijual oleh seorang kawan, Suri. Cuma tambah whipping cream dan buat bahan base tu sendiri. Simple dan rasanya memang sedap!

Reispi dari Suri Man's Cookies:

Bahan kek:

Sepaket cheese cake mix
100gm whipping cream
300gm air sejuk

Bahan base:

230gm biskut hancur (saya guna biskut oreo)
115gm mentega cair

Cara membuatnya:

1. Gaulkan biskut dan mentega sehingga sebati. Masukkan ke dalam loyang 8" kemudian tekan dengan padat. Simpan di dalam peti sejuk selama 15 minit.

2. Putarkan cheese cake mix dan air sejuk dengan gear rendah selama 1 minit dan teruskan putaran dengan gear tengah selama 3 minit.

3. Campurkan whipping cream dan diputarkan bersama campuran tadi.

4. Tuangkan campuran cheese cake ini ke atas biskut di dalam loyang 8" tadi dan dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 5 jam.

Cara membuat topping:

1. Sapukan topping samada blueberry atau strawberry mengikut citarasa anda. (Saya beli blueberry filling yang dijual kat kedai bahan kek)

Photobucket


Photobucket

Bila ada kelapangan nak juga cuba buat sendiri tanpa guna tepung segera ni. Bila la nak pandai kan kalau asyik guna yang segera je..hikhik...
Saya cnp resipi ni dari Koleksi Resipi Nannie kat sini. Save siap2 untuk rujukan bila nak cuba buat nanti. Nampak simple juga bahan2 dan cara buatnya. Tak payah bakar..lagi mudah! Cream cheese dah ada. Cuma nak cari benda gelatin tu...almaklum tak besa buat, tak pernahlah beli. TQ Nannie for the recipe!

BAHAN-BAHAN :

250 grm cream cheese
200 grm cream/whipping cream- 1 kotak kecil
100 grm gula castor - boleh tambah jika suka lebih manis
15 grm gelatin halal brand Nona
100 ml air suam
Blueberry filling

BASE :

200 grm biskut digestive atau biskut marie
100 grm butter dicairkan.

Biskut digestive dihancur halus kemudian digaulkan dengan butter yang dicair sehingga cukup sebati dan boleh dipadat atau dikepal-kepal . Kemudian semua adunan biskut ni tekankan sampai padat dalam bekas yang sesuai . Sejukkan selama 30 minit - 1 jam.

FILLING :

Putar 250gm cream cheese bersama gula castor hingga kembang.Setelah kembang, masukkan semua cream/whipping cream dan pukul hingga lembut & sebati. Ketepikan.

Bancuh gelatin + 100ml air suam . Masukkan gelatin ini ke dalam adunan chream cheese tadi dan gaul semua bahan sehingga cukup mesra.

Tuang adunan cream cheese tadi ke atas base. Sejukkan didalam peti sejuk dan bila dah keras, keluarkan & hias dgn blueberry filling.

Photobucket

6 comments:

  1. sedapnyer cis kek...pernah buat sekali dulu...nanti nak kena buat lagi la...suke sgt cis kek nih...=)

    ReplyDelete
  2. Fiza,

    Saya pun suka cheese kek...cheese tart pun suke jugak!!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Resepi dan gambar kek pn menarik minat sy.. in sya allah akan dicuba

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...