Wednesday, August 11, 2010

Salam Ramadhan

Alhamdulillah dipanjangkan usia untuk bertemu lagi dengan Ramadhan tahun ini...
Hari ni 1 Ramadhan 1431H, Rabu 11 Ogos 2010 hari pertama umat Islam di Malaysia berpuasa. Syukur anak-anak pun bersemangat nak berpuasa. Setiap hari bertanya bila nak mula posa ni mama? Sahur tadi bangun jam 3.30 pagi. Sebenarnya kunci alarm jam 4.00 tapi si Najmi tiba-tiba terjaga dan muntah kat tempat tidur. Tak sedap badan rasanya. So dah terbangun tak berani nak tidur semula. Terus jerang nasi dan keluarkan ayam dari fridge. menu bersahur tadi...ayam goreng untuk abang & angah, sambal tumis sotong untuk abah, sayur kacang buncis goreng dengan hati, dan yang paling best...goreng ikan pekasam. Pekasam tu memang dah beli awal-awal lagi untuk bersahur di bulan posa ni.

Kesian Najmi..hari pertama kita berpuasa, dia demam pulak. Bila makan @ minum, muntah. Dapatlah makan nasi sikit.(goreng nasi yg saja dimasak lebih waktu sahur tadi).Lepas tu bagi minum ubat Paracetamol...muntah pulak sekali dengan air. Lepas tu dia tidur semula sampai pukul 4 tadi. Dapatlah memasak untuk berbuka nanti sementara dia tidur. Bangun petang ni bagi makan roti dan nampak dia ceria sikit. Mahu juga sembang & main dengan abang-abangnya..

Menu untuk berbuka hari pertama?
Daging masak kicap - budak2 tu kan suka masak kicap
Sambal sotong tadi ada lagi hehe...
Sup sayur kulat
Goreng ikan merah
Petai - tak sure lagi ni nk buat ulam ke tak?? Kalau buat ulam kena ada sambalnya..

dan teristimewa favourite abg & angah...semestinya puding cocktail
Gambarnya nanti saya uploadkan...(sebab skrg belum lg hidang)

SO, UNTUK SEMUA SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA DAN SELAMAT BERBUKA !!

its 9.06 pm...selepas berbuka, solat maghrib & makan nasi. abah dah gi terawih.
najmi tengok tv dgn abg..cerita duyung tu la ..
mama depan laptop, time to upload photos...


ada ulam petai rebus & sambal tempoyak akhirnya...





Puding cocktail favourite anak-anakku. Dah pesan suruh buat untuk berbuka pada hari pertama.

Hmm...esok menu apa pulak ye?
Kena siapkan senarai untuk sebulan macam ni..kalau tak hari2 kena fikir ....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...