Sunday, July 17, 2011

Kek Zebra

Alhamdulillah dah selamat berbuka puasa tadi. Bolehlah tengok blog pulak. Anak-anak, Naufal dan Nafis pun turut sama berpuasa. Petang tadi tengok Nafis terbaring ja tak larat menunggu waktu berbuka...kesian jugak tapi depa jugak yg bersemangat bangun sahur unt berpuasa sama2.

Minggu ni projek mengemas rumah pun dah bermula. Nanti dah masuk Ramadan tak larat pulak nak kemas itu ini. Dah siap kemas bahagian ruang tamu & tengah. Tengok dalam laci2 & almari & buang apa yg patut...dapat 2 beg plastik jugaklah benda tak terpakai!!

Dalam hati masa mengemas semalam teringat nak buat kek. Tepung kek masih ada berbaki. Tapi kena cari resipi yg simple2 aja memandangkan bahan2 yg ada terhad.

Photobucket


So termasaklah Kek Zebra ni daripada buku resipi Kompilasi Hidangan Kek oleh Nor Aini Zakaria empunya blog Resipi Noraini. Bila dah masak & potong nampak macam zebranya tak menjadi pulak, tak sama mcm yg dlm buku, skill tak kena kot..maklumlah buat kek sendiri2 tengok buku saja tak pernah pi kursus pun, tapi tak apalah unt kali ni (nak menyedapkan hati hehe..) janji rasanya sedap & keknya memang lembut.

Bila baca n3 K. Ita Masam Manis pagi tadi ada K. Ita ajar step by step cara membelang kek. Patutlah cantik ja kejadian belang kek K. Ita tu. Kagum sangat2 dgn K. Ita. Lain kali nak try cara tu pulak tp tak tahulah tgn ni menjadi ke tidak hehehe..

Di bwh ni saya kongsikan resipi Kek Zebra tu...

Bahan-bahan:

250gm mentega
220gm tepung kek
1 sudu teh serbuk penaik
200gm gula kastor
50gm air susu - saya guna fresh milk
4 biji telur gred A
1 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh emulco coklat

Cara membuatnya:

Griskan acuan bulat berukuran 8 inci. Lapis dgn kertas serap minyak. Panaskan ketuhar pada suhu 180C
Satukan mentega, gula kastor dan esen vanila dalam mangkuk adunan. Pukul hingga kembang dan putih.
Masukkan telur sebiji-sebiji sambil dipukul hingga sebati.
Kemudian masukkan tepung kek yang telah diayak bersama serbuk penaik, sedikit-sedikit sambil dikacau berselang-seli dgn air susu.
Bahagikan adunan kpd 2 bahagian yg sama banyak.
Satu dibiarkan warna asal dan satu lagi dimasukkan serbuk koko dan emulco coklat. Gaul hingga sebati.
Ambil satu senduk warna asal dan tompokkan di bahagian tengah acuan. Diikuti pula adunan warna coklat. Buat cara yang sama hingga adunan habis.
Goyangkan acuan supaya adunan rata. Bakar selama 1 jam.

2 comments:

  1. wah kak.. cantik kek zebra.. watie suka kek marble zebra ni.. cuma kekangan masa ja, x dpt buat.. :-))

    ReplyDelete
  2. Watie tentu lagi sibuk bulan posa ni kan menyiapkan tempahan kek lapis :-))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...